במקרים של נכות כתוצאה מתאונת דרכים ניתן לפנות אל חברת הביטוח של נהג הרכב, שהיה מעורב בתאונה ולתבוע פיצוי בגין נזקיו. במקרים של תאונת עבודה ניתן לתבוע את המעסיק ובמידה ומדובר במקרה של רשלנות רפואית שגרמה לנכות, ניתן לתבוע את המוסד הרפואי. אולם, אלה, הסובלים מנכות מלידה, שלא נגרמה כתוצאה מרשלנות רפואית, ואלה הסובלים מנכות כתוצאה ממחלה או תאונה, שלא נגרמה באשמתו של גורם חיצוני, יכולים לפנות אל הביטוח הלאומי בבקשה לקבלת נכות כללית או אולי אף ענף נפגעי עבודה ככל ומדובר בתאונת עבודה.

סוגי התביעות הקיימות 

תביעות הביטוח הלאומי בתחום גמלת נכות נחלקות לשני סוגים עיקריים:

  • תביעת הביטוח הלאומי בבקשה לקבלת גמלת נכות יכולה להיות במסגרת תביעת "גמלת שירותים מיוחדים", הניתנת לכל אלה, הסובלים מנכות ואינם מסוגלים לבצע באופן עצמאי פעולות יומיומיות שונות, כמו רחצה, אכילה, הלבשה וכדומה ונזקקים לעזרה כדי לבצע זאת. לאחר שליחתו של גורם מקצועי מטעם המוסד לביטוח הלאומי אל הנכה, כדי שיבדוק את מצבו ויעריך את יכולתו לבצע פעולות שונות וכן יעריך את תפקודו היומיומי, נקבעים אחוזי נכותו, ובהתאם ניתנת לו גמלה זו. במקרים בהם נדחית בקשתו של הנכה/התובע, ניתן להגיש בקשת ערר מיוחדת ותביעה חדשה, ובתנאי שחלפו שישה חודשים מרגע הגשת הבקשה האחרונה.
  • תביעת הביטוח הלאומי בגין גמלת נכות יכולה להיות גם מסוג "גמלת שיקום מקצועי", המאפשרת לנכה ליהנות משירות מיוחד, המוצע על ידי המוסד לביטוח לאומי, ומאפשר לו לחזור למעגל העבודה בהתאם ליכולתו המקצועית והפיזית. אין הכוונה כאן לקבלת קצבה כספית, כי אם עזרה מגורמים מקצועיים, מטעמו של הביטוח הלאומי, כדי להשתלב חזרה במעגל העבודה. על מנת לקבל שירות מסוג זה יש להוכיח כי הנכה איננו יכול לחזור לעבודתו הקודמת וכי הוא זקוק להכשרה מתאימה על מנת להשתלב בתחום עבודה חדש או לחזור לעבודתו, כפי שהיתה קודם לכן, אולם בנסיבות חדשות (עם מגבלות רפואיות שונות, בהתאם למידת נכונותו).

גמלת נכות

פנייה לסיוע משפטי – הפתרון הטוב ביותר!

קיימים סוגים שונים של גמלאות, ובמיוחד במקרים של גמלת נכות. בין אם מדובר בנכות כתוצאה ממחלה, נכות כתוצאה מתאונה או נכות מלידה, על פי חוק זכאי הנכה לקבלת גמלת נכות מהמוסד לביטוח לאומי, בהתאם לדרגת נכותו. ובכל זאת, ישנם מקרים, וגם כשמדובר בגמלאות מיוחדות, בהם נדחית התביעה. במקרים אלה וכן גם במקרים בהם מעוניינים לבחון את הזכאות לקבלת התביעה וכן הסיכויים לקבלה, מומלץ להיעזר בגורם מקצועי – עורך דין המתמחה בתחום זה, ובהתאם לפעול. ייעוץ מקצועי, וכבר בשלב מוקדם, יסייע לפנות אל הגורמים הרלוונטיים, וכמובן להתנהל נכון, בהתאם לכל הזכויות העומדות לרשותו של התובע.

דוגמאות לתביעות גמלת נכות

ישנם לא מעט מקרים של תביעות גמלת נכות. למשל, גננת, שבשל מחלה קשה שפגעה במערכות שונות בגופה, נאלצה לצמצם את שעות עבודתה, עובדה שגרמה להכנסות נמוכות הרבה יותר מבעבר. גננת זו פנתה אל המוסד לביטוח לאומי בבקשה לקבלת גמלת נכות כללית. במקרה זה המוסד לביטוח לאומי קיבל את תביעתה ופסק כי אכן מגיעה לה הקצבה. מקרה האחר הוא של מורה שנאלצה לפרוש מתפקידה בשל בעיות רפואיות שונות. היא פנתה אל הביטוח הלאומי בבקשה לקבלת גמלת נכות, אולם נקבע כי היא איננה זכאית לכך. ולכן, החליטה להיעזר בעורך דין, המתמחה בתביעות ביטוח לאומי, הגישה ערעור על ההחלטה, וזכתה בתביעה. היא קיבלה גמלת נכות רטרואקטיבית וכן מקבלת גם מדי חודש את הגמלה, בהתאם לאחוזי הנכות שנקבעו לה.

לסיכום

פנייה אל עורך דין וקבלת ייעוץ וסיוע משפטי, היא הדרך הטובה ביותר כדי לממש את זכויותיו של הנכה ולשפר את סיכוייו במקרים בהם תביעתו את המוסד לביטוח לאומי נדחית על הסף.

[ois skin="skin2"]

כתיבת תגובה