זכויות חולי דמנציה לקצבת סיעוד בביטוח לאומי

דמנציה או בשפה העברית "שיטיון" היא מחלה הבאה לידי ביטוי בפגיעה בתפקוד הקוגניטיבי של האדם. מחלה זו גורמת לפגיעה בפעולות היומיומיות והפשוטות שלנו, כגון זיכרון, יכולות למידה, לבישה, אכילה, שליטה בהפרשות, רחצה, ניידות עצמית בבית ועוד פעולות פשוטות שהחולה מתקשה בהם ככל שהמחלה מחמירה. אין לדעת מתי תופיע מחלת הדמנציה ולמרות שניתן לחלות בדמנציה בכל שלב של חיינו, לרוב מחלה זו מופיעה אצל אנשים מבוגרים. במקרים בהם מחלת הדמנציה מופיעה לאחר גיל הפרישה עשויים החולים במחלה זו להיות זכאים לקצבת סיעוד בביטוח הלאומי, כמו גם בפני רשויות אחרות.

מכיוון שהדמנציה פוגעת בתפקוד הקוגניטיבי, מהר מאוד יכול להיווצר מצב בו החולים אינם יכולים לבצע פעולות בסיסיות וזקוקים לעזרת הזולת, או לחילופין מסוכנים לעצמם ולסובבים אותם ואז מתעורר צורך בהשגחה צמודה. מטרת הסיוע בביטוח לאומי הוא לעזור לחולים אלה לנהל אורך חיים תקין ככל האפשר במצבם. למרות הופעת המחלה, קצבת הסיעוד לא ניתנת אוטומטית לאדם שחלה בדמנציה ויש לבדוק האם החולה מקיים את התנאים הדרושים לשם קבלת הקצבה.

במידה והחולה מקיים את התנאים הדרושים, העזרה ניתנת במספר תחומים:

  • עזרה של מטפל/ת בבית המבוטח.
  • טיפול במרכז יום לקשישים.
  • אספקת מוצרי ספיגה חד-פעמיים.
  • משדר מצוקה.
  • שירותי מכבסה.

זכויות חולי דמנציה לקבלת קצבת סיעוד

בעת הופעת המחלה ולאחר שאובחנתם כחולי דמנציה, יש להגיש טפסים לבקשה לזכאות לביטוח הלאומי. על פי חוק הסיעוד הזכאות לחולה דמנטי תינתן בהתקיימות הקריטריונים הבאים:

תושב ישראל לרבות עקרת בית שהגיע לגיל פרישה – גברים 67, נשים 64 (משתנה על פי החוק).

סכום הכנסות בשיעור של:

  • יחיד שמשכורתו עד 8,619 יהיה זכאי לגמלה מלאה.
  • יחיד מעל 8,619 עד 12,929 יהיה זכאית לקצבת סיעוד בשיעור מופחת של 50%.
  • זוג עד 12,929 יהיה זכאי לגמלה מלאה.
  • זוג שמשכורתו יחד מ-12,929 עד 19,394 יהיה זכאי לקצבת נכות בשיעור מופחת של 50%.
  • קצבאות אחרות מביטוח לאומי – אדם אשר מקבל קצבה מענף אחר בביטוח לאומי לא יהיה זכאי בנוסף לקצבת סיעוד.
  • נמצא זקוק לעזרת הזולת או השגחה לביטחונו האישי – על פי בדיקת אחות או פיזיותרפיסט מטעם ביטוח לאומי.
  • החולה צריך להתגורר בביתו ולא במוסד.

לאחר הגשת הבקשה לקצבת סיעוד והתקיימות הקריטריונים היבשים (כגון, מבחן ההכנסות דלעיל) נערכת בדיקה בביתו של החולה. מכיוון שמחלת הדמנציה פוגעת בתפקוד הקוגניטיבי ישנם מצבים בהם חולה יכול להרגיש יום אחד טוב יותר ולהיות פעיל לחלוטין ולמחרת להתקשות בפעולות יומיומיות. לכן, חשוב מאוד שמשפחת החולה תהיה נוכחת בבדיקה מטעם הביטוח הלאומי על מנת להסביר טוב יותר את מצבו האמיתי של החולה.

מבחן התלות: נערך על ידי אחות או פיזיותרפיסט מטעם הביטוח הלאומי בביתו של החולה מטרתו לבדוק תלות החולה בעזרת הזולת. קריטריון נוסף שיכול להעניק קצבת סיעוד לחולה הוא מצב בו החולה מסוכן לעצמו או לסביבתו. מידת התלות נקבעת בין 0-8 נקודות, תלוי במצבו של החולה.
שיעור הגמלה להם זכאים החולים על פי תוצאות מבחן התלות:

רמה 0 – חולה אשר מבצע את פעולות היום יום לבדו אינו זכאי לקצבת סיעוד.
רמה 1 – חולה אשר נזקק רבות לעזרת הסביבה במרבית פעולות היום יום, וכן מי שמצריך השגחה יהיה זכאי לקצבה חלקית בשיעור של 9.75 שעות סיעוד שבועיות.
רמה 2 – חולה אשר תלוי במידה רבה מאוד בעזרת הסביבה במרבית משעות היום זכאי לגמלת סיעוד בשיעור של 16 שעות שבועיות של טיפול אישי בבית.
רמה 3 – חולה אשר תלוי לחלוטין בעזרת הסביבה וחייב השגחה בכל שעות היום זכאי לגמלת סיעוד בשיעור 18 שעות שבועיות בהם יקבל טיפול בביתו.
*כל אלה כפופים לגובה ההכנסות של החולה.

חשוב לציין כי אצל חולים דמנטיים המצב יכול להידרדר במהירות, ובהתאם רמות הזכאות, ולכן עם החמרה במצבו של החולה, יש לבקש בדיקה רפואית נוספת על מנת להתאים את מצבו לקצבת סיעוד שמגיעה לו.

גם אם אושרה קצבת הסיעוד חשוב להבין שאישור זה אינו לצמיתות ולאחר 6 חודשים יש באפשרות ביטוח לאומי להעריך בשנית את מצבו של החולה בבדיקה מחודשת מטעמם.

הצטרפו אלי: עו"ד 

 [ois skin="skin2"]

כתיבת תגובה