תביעות ביטוח חיים – על הקשר בינן לבין חוק ההתיישנות

ביטוח חיים הינו אחד הביטוחים החשובים ביותר. מלבד העובדה שמשמש כמעין חיסכון לטווח הארוך, בדומה לכל קופת גמל או קרן פנסיה ובכך מבטיח גם הכנסה בגיל הפרישה, הוא מהווה ביטחון כלכלי לבני משפחתו של המבוטח במידה וימות, חלילה. הוא כולל, במסגרתו, מספר מסלולים שונים, כשלכל אחד מהם אפשרויות כיסוי שונות. אך מה לגבי תביעות ביטוח חיים ? מה קורה כשמתרחש אירוע כלשהו, המהווה עילה כנגד חברת הביטוח לתביעה? הנה כמה נקודות חשובות שכדאי לדעת על כך.

הגשת התביעה ותקופת ההתיישנות

במצבים בהם נדרשת הפעלתו של ביטוח החיים, ישנה תקופה של שלוש שנים בלבד, המכונה "תקופת התיישנות", במסגרתה ניתן להגיש תביעה זו אל בית המשפט. במקרים אלה חשוב להיעזר בעורך דין מקצועי, המתמחה בהגשת תביעות ביטוח שונות ויכול לייצג את המבוטח או בני משפחתו באופן הנכון ביותר אל מול המערכות השונות. במידה ומוגשת תביעה לערכאה השיפוטית לאחר שחלפו שלוש שנות ההתיישנות, היא נדחית ולא ניתן לתבוע את חברת הביטוח בגין האירוע הביטוחי במסגרת ביטוח החיים.

אולם, ישנם מקרים שונים, בהם ניתן לקבוע תקופת התיישנות חדשה או תקופת ביטוח חדשה. אלה, אמנם, נחשבים מקרים חריגים מאד, אך באמצעות פנייה רשמית ומכתב או פנייה מסודרת לערכאות השיפוטיות, המפרטת את כל הסיבות הרלוונטיות לכך, הדבר אפשרי.

תביעות ביטוח חיים

הגדרת תקופת ההתיישנות

על פי החוק, תקופת ההתיישנות מתחילה מהרגע בו התרחש האירוע הביטוחי המדובר. במקרים של אירוע ביטוחי, הקשור בביטוח חיים, ציון רגע זה פשוט במיוחד, שכן בדרך כלל מתועד על ידי בית החולים, המשטרה או אפילו על ידי חברת הביטוח עצמה. בדומה למקרים שונים, הקשורים בביטוחי חיים או ביטוחים מסוג אחר, ישנם מצבים בהם לא ברור באופן חד משמעי מתי אירע האירוע הביטוחי, שבעקבותיו מעוניינים להגיש את התביעה, כמו במקרים של תאונה למשל או נזק שנגרם, אך ההשפעות על כך הופיעו בשלב מאוחר יותר ולכן גם האבחון לכך בוצע מאוחר יותר.

פעמים רבות, במסגרת פוליסת הביטוח עצמה, ישנה תוספת, המציינת כי הגדרת האירוע או הנזק שנגרם בעקבותיו, יכולים להיקבע תוך תקופת זמן מסוים. במקרים אלה, כאשר מוגשת תביעה אל בית המשפט, הכוללת פוליסה המציינת פרט זה, בוחר בית המשפט לפסול סעיפים אלה בשל חוק ההתיישנות, המציין תקופת זמן קבועה שאותה לא ניתן לערער.

חשיבות הפנייה אל עורך דין מקצועי ותביעה בזמן

בין אם מדובר בתוספות שונות לפוליסת ביטוח החיים או כל פרט אחר שקשור בתביעה, פנייה אל עורך דין ביטוח באופן המהיר ביותר חשובה במיוחד. במקרים בהם מדובר בתביעות, הקשורות לפוליסות הביטוח, וכאלו הנעשות אל מול חברות הביטוח עצמן, חשוב לבחור בעורך דין מקצועי, המתמחה בכך. ההתנהלות אל מול מערכות מסוג זה, לרבות הגעה להסדר מתאים וביצוע משא ומתן על פי הצורך, דורשת מיומנות גבוהה במיוחד וידע מקצועי רב בתחום זה. ולכן, בכל הקשור לעניין תביעות ביטוח חיים, מומלץ שלא לעשות זאת באופן עצמאי, כי אם להיעזר בשירותיו של עורך דין מומחה.

פעמים רבות מעדיפים התובעים לעשות זאת בעצמם, שכן חושבים שבדרך זו יחסכו בהוצאות המשפט. אולם, דווקא במקרים אלה מדובר בסיכון ממשי בשל חוסר מקצועיות והבנת התחום בכל הקשור לניהול המערכה. דווקא הרצון לחסוך בעלויות, עשוי לעלות לא מעט כסף ולהוביל להפסד במשפט, במסגרת תביעת ביטוח החיים.

לסיכום

במידה ואתם או בני משפחתם מעוניינים לתבוע את חברת הביטוח במסגרת ביטוח חיים, חשוב שתפנו בהקדם אל עורך דין מקצועי על מנת שייצגכם אל מול חברת הביטוח שלכם ואל מול המערכות השונות הרלוונטיות.

[ois skin="skin2"]

כתיבת תגובה